Sunday 21 October 2012

sesungguhnya ALLAH itu dekat

Dengan nama ALLAH yang maha pengasih dan maga penyayang...selawat dan salam kepada Rasulullah s.a.w. suri teladan kita sepanjang zaman MUHAMMAD BIN ABDULLAH. Qala fil kitabil aziz,

"dan apabila hamba-hambaKu bertanya padamu (muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi perintah Ku dan beriman kepadaku agar mereka memperoleh kebenaran (2:186)

     Allah sangat dekat dengan kita, lebih dekat dari urat nadi leher...subhanallah! dekatnya...namun tidak semua manusia rasakan dekatnya sang pencipta itu pada diri kita. kenapa? semua bermula dari hati, kalau hati gelap diselimuti dosa, kita tidak akan berasa akan hampirnya ALLAH pada diri kita....untuk rasa dekatnya Allah pada kita, maka kita sebagai hamba yang serba kurang perlu mewajibkan diri kita mencintai ALLAH.....tapi bagaimana caranya untuk mencintai ALLAH ??

 pertama: seorang hamba hendaklah menjaga ibadah wajib sebab inilah kunci pertama dan wasilah utama menuju ALLAH. Orang yang tidak menjaga rutin harian mengerjakan ibadah wajib adakah layak untuk dicintai ALLAH??....kalam Allah yang dipetik dari surah al-baqarah ayat 186 jelas sekali menyatakan bahawa ".....hendaklah mereka itu memenuhi perintahku..." nah! lihatlah wahai mata hati, menjaga ibadah wajib itu perintahnya. Kunci untuk mendapatkan Cinta Allah itu sebenarnya ada pada kita, tapi kita sendiri tidak mahu gunakan kunci itu untuk membuka pintu cinta Allah untuk merasakan bertapa hampirnya ALLAH pada kita. Ayuhlah wahai hati!! CINTAI ALLAH untuk merasai Allah itu sangat dekat. cara mencintai Allah untuk merasakan Allah itu dekat akan ada pada siri 2 "sesungguhnya ALLAH itu dekat" comming soon :)


No comments:

Post a Comment