Monday 22 October 2012

~ sabar terhadap diri sendiri


Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang…

      Segala puji hanyalah kepunyaan Allah semata-mata. Kepadanya kita memuja dan memohon pertolongan, meminta petunjuk dan mengharap keampunan dan kepadaNya jua kita pinta untuk diberi kesabaran. Saya sajikan pembaca dengan catitan bertajuk “sabar terhadap diri sendiri”. Mungkin ada dikalangan pembaca tertanya-tanya kenapa penulis pilih tajuk sabar terhadap diri sendiri? Bukankah sepatutnya kita perlu bersabar bila menghadapi karenah manusia, atau keadaan yang kurang menyenangkan dan menguji emosi.?

Sidang pembaca,
     Mari kita lihat dari mana datangnya sabar? Sebenarnya sabar itu bukannya  untuk kita terhadap orang lain, tetapi kita perlu sabar terhadap diri kita sendiri. Bercakap tentang sabar, adalah kemampuan untuk menghadapi diri sendiri.  Sebagai tamsilannya, bila ada sahabat kita yang bergaduh, kita sebagai sahabat  akan menasihatinya untuk bersabar “bersabarlah”….sebanarnya nasihat ini kurang tepat, buktinya sahabat yang dinasihati tadi akan berkata “saya tak mungkin boleh sabar kerana dia telah menghina saya” lihatlah buktinya sidang pembaca untuk menghadapi sesama manusia sebenarnya kita perlu ikhlas. Bilamana dihina, kita perlu ikhlas dihina kerana kekurangan pada diri  dan bersabar dalam menghadapi kekurangan diri.kita dihina kerana miskin, kita perlu ikhlas atau cacat tidak sempurna anggota juga perlu ikhlas.
 Ini lah yang dimaksudkan sabar dalam menghadapi diri sendiri. kenapa begitu? Sidang pembaca sekalian, orang yang sabar ialah orang yang mampu melihat dirinya sendiri sebelum melihat orang lain. Siapa yang mampu sabar lihat diri sendiri, dia akan sabar melihat orang lain. Mari kita ambil satu contoh, ada seseorang menaiki basikal dia melihat ada orang menunggang motosikal lalu dia bermonolog pada dirinya “alangkah mudahnya jika aku mempunyai motor, aku tidak akan penat mengayuh seperti ini” tapi hakikatnya beli motar saja tidak mampu.Tetapi berbeza bagi orang yang mampu bersabar menghadapi diri sendiri “kayuh basikal pun sampai juga didestinasi asal selamat” Allahuakhbar!!

      Tapi bagaimana nak sabar? Renungi kalamullah ini “wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan pada Allah dengan sabar dan solat. Sungguh Allah berserta orang yang sabar” (2:153). Bila kita renungi ayat ini, ada dua kesimpulan yang boleh dirangkul

1)    Berusaha untuk sabar agar selalu bersama ALLAH
2)    Berusaha untuk bersama Allah agar beroleh sabar
 
    Mana yang lebih mudah? Dengan dekatkan diri pada Allah untuk memperoleh sabar atau kita terus sabar. Sudah tentu dengan mendekatkan diri pada Allah itu lebih mudah untuk memperoleh sabar sebab tidak mungkin kita akan terus sabar kerana sabar itu datangnya dari Allah robbul jalil.

Sidang pembaca yang budiman, sabar itu abstrak, bukan konkrit. Buktinya, berapa ramai orang yang membaca buku tentang sabar belum tentu mampu sabar bahkan penulis buku tentang sabar juga belum tentu sabar.

 “bila nak cetak hasil penulisan saya sudah sebulan saya tunggu belum dicetak!!!!” kata sang penulis pada syarikat percetakkan.
 “maaf encik hasil penulisan tentang apa ya?”
 “ tajuknya SABAR”
“maaf dalam proses percetakkan encik”
 nah lihat penulis buku tetntang sabar juga belum tentu mampu sabar wahai sidang pembaca.

    Untuk meraih sabar tidak semudah membalikkan kedua belah tapak tangan, perlu bermujahadah dan sentiasa muhasabah diri. Marilah sama-sama kita usaha untuk raih sabar dalam menghadapi diri sendiri.
“innallaha ma’a sobirin”….. n_n

Hasil karya asli  untuk Renungan bersama



(MMT)

No comments:

Post a Comment