Monday 23 September 2013

buruk sangka...awas!!

Dengan nama Allah yang Maha pengasih dan Maha Penyayang...selawat dan salam buat rasul kita yang mulia Nabi Muhammad Bin Abdullah suri teladan kita sepanjang zaman..


    coretan kali ini tentang buruk sangka yang berkait soal tentang hati..Allah melarang kita untuk buruk sangka / menduga-duga hati manusia.kita tak boleh mengatakan seseorang sebagai pura-pura, taqiyyah, bohong, dan sebagainya. Yang boleh kita nilai adalah yang zahir seperti ucapan dan perbuatan. Jika ucapannya menyimpang, baru kita bisa bilang mereka salah. Atau jika ucapannya baik, tapi perbuatannya menyimpang. Tapi selama perkataan dan perbuatan seseorang lurus, kita tidak boleh menghujat mereka. Kita bukan mind reader. Kita bukan pembaca pikiran atau pun pembaca hati manusia! Hanya Allah yang tahu hati manusia! Ini dalil-dalilnya:


Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” [Al Hujuraat 12]


 kita bukan siapa2 yang mampu mengetahui keadaan hati seseorang...bahkan buruk sangka itu merosakkan hati...so be ware!!!


 

No comments:

Post a Comment