Wednesday 16 January 2013

bila hati ku bermadah~



Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
selawat dan salam untuk junjungan Nabi kita Muhammad Bin Abdullah suri teladan kita sepanjang zaman...






petang ini langit masih kelihatan biru cemerlang,
angin berhembus lembut....
kelihatan pokok-pokok nan menghijau riang menari-nari
dek disapa lembut hembusan bayu....
indahnya lukisan agung Pencipta semesta alam...

Asyiknya pancaindera anugerah illahi 
mengamati lukisan indah ciptaan
Allah aza wajalla...
hingga burung-burung  bertebaran...
terbang menerobosi angkasa
bebas berkicau riang 
alangkah indahnya...

ku amati sedalam-dalamnya panorama ini
sungguh Allah tidak menciptakan semuanya dengan sia-sia
sesekali juga angin meniup deras, menampar wajah mulusku

andai ku mampu menyapa sang bayu..
 akan kupinta agar dia bawa pergi segala keluh kesahku
menghadapi pancaroba dunia..

duhai Tuhan, aku hanya insan kerdil
mengemis kasih dan rahmatmu
walau lemahnya amalan ku

Duhai Tuhan!
hari demi hari kulalui...
berjuta kali berganti baju...
detik ini...
aku disapa sebuah persoalan dari dalam hati
"apa yang sudah aku siapkan untuk negeri akhirat"
yang sudah pastinya akan aku tempuhi
tidak selamanya aku bermuara dinegeri dunia
yang fana....

*karya asli MMt.....


No comments:

Post a Comment